Trump staat voor keuze: vrije handel of protectionisme?

Marktrapport

De financiering om een muur te bouwen op de grens met Mexico zorgt al enige tijd voor een politieke impasse. President Trump beloofde die muur tijdens de presidentsverkiezingen in 2016 om zo de “levensgevaarlijke immigratiestroom” uit Mexico een halt toe te roepen. Democraten wilden daar geen geld voor vrijmaken en bestempelden een muur als inefficiënt. Een zeventienkoppige commissie, met zowel Democratische als Republikeinse leden, kwam gisteren tot een akkoord.

Het akkoord bevat ‘slechts’ $1.4 miljard voor de bouw van 55 mijl (88,5km) muur, een pak minder dan de door Trump beoogde $5.7 miljard/200 mijl. Democraten, op hun beurt, gaan akkoord met een hoger aantal ‘detention beds’. Dat aantal staat synoniem voor de capaciteit om niet-Amerikanen te detineren in afwachting van een definitief oordeel over hun immigratiestatuut. Het Amerikaans Congres keurt het wetsvoorstel meer dan waarschijnlijk deze week nog goed. Zo wordt een nieuwe (gedeeltelijke) sluiting van de overheid vermeden. Het grootste vraagteken blijft echter president Trump. Kan hij zich neerleggen bij een voorstel dat zijn verwachtingen verre van inlost? Een nieuwe sluiting of beroep doen op ‘de nationale veiligheid’ om alsnog de nodige fondsen te verkrijgen zijn de alternatieven. Ook voor de financiële markten blijft het koffiedik kijken. Een lichte stijging van de Amerikaanse 10-jaarsrente is voorlopig een voorzichtige indicatie dat de financiële markten een positieve uitkomst koesteren.

Een Amerikaanse delegatie is momenteel in Peking voor een nieuwe onderhandelingsronde met China. Tot op vandaag is er nog steeds geen concrete vooruitgang waargenomen, met uitzondering van Chinese goodwill om meer Amerikaanse sojabonen aan te kopen. Trump gaf onlangs aan dat hij niet zou afspreken met Chinees president Xi Jinping voor de deadline van 1 maart. De kansen op een akkoord slonken hierdoor aanzienlijk. In dat geval verhoogt de VS op 1 maart de importtarieven op $200 miljard Chinese import (van 10% tot 25%). Het Witte Huis blies de hoop op een positieve uitkomst deze ochtend nieuwe leven in door aan te geven dat Trump “zeer binnenkort wil afspreken met Xi Jinping”. Komt er dan toch concrete vooruitgang uit de bus? Een uitstel van de 1 maart-deadline blijft ook een mogelijkheid.
Zondag 17 februari staat nog een belangrijke politieke deadline gepland. Na de tijdelijke afspraak tussen President Trump en Europees Commissievoorzitter Juncker in november bleef het, onder meer door de problematiek hierboven aangehaald, windstil rond de Amerikaans-Europese handelsrelatie. Trump beval toen zijn ministerie van Handel een onderzoek te starten naar de mogelijke dreiging van automobielimport voor de Amerikaanse nationale veiligheid. Zondag moet die commissie rapporteren. Bronnen suggereren dat het ministerie van Handel zal bevestigen dat actie noodzakelijk is. Trump heeft dan 90 dagen de tijd om tarieven of quota in te voeren. Vooral de Duitse auto-industrie wordt dan extra hard getroffen.

De euro toonde zich in het recente verleden gevoelig aan handel gerelateerde topics. Een duidelijke indicatie van een constructieve uitkomst van zowel het VS-China debat als het gevaar op Amerikaanse importtarieven op auto’s zijn samen met een voorzichtig herstel van de Europese economische data waarschijnlijk een voorwaarde voor een bodem onder de recente daling van EUR/USD.
 

Figuur - Zorgen politieke doorbraken voor een bodem onder EUR/USD?

Bron: Bloomberg

Disclaimer:

Deze publicatie vormt een algemene duiding van de financieel-economische actualiteit op korte termijn en kan niet beschouwd worden als onderzoek op beleggingsgebied. Deze publicatie kan evenmin worden beschouwd als beleggingsadvies of als beleggingsaanbeveling met betrekking tot de beschreven financiële instrumenten en houdt op geen enkele wijze een beleggingsstrategie in. Deze publicatie maakt een kleine niet-geldelijke tegemoetkoming uit die ook gratis ter beschikking wordt gesteld van het publiek.
BC group.De informatie opgenomen in deze publicatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm. KBC Bank NV heeft beroep gedaan op de door haar betrouwbaar geachte bronnen voor de informatie opgenomen in deze publicatie. De accuraatheid, volledigheid en tijdigheid van de informatie wordt evenwel niet gegarandeerd. Er wordt niet gewaarborgd dat de voorgestelde scenario’s, risico’s en prognoses de marktverwachtingen weerspiegelen noch dat ze in realiteit tot uiting zullen komen.
KBC Bank NV noch enige andere vennootschap van de KBC-groep (of enige van hun aangestelden) kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige schade, rechtstreeks of onrechtstreeks, die het gevolg is van de toegang tot, de consultatie of het gebruik van de informatie en de gegevens vermeld in deze publicatie.
KBC Bank is een kredietinstelling naar Belgisch recht en staat onder het prudentieel toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB, Sonnemannstrasse 22, 60314 Frankfurt am Main, Duitsland). Concreet oefent de Europese Centrale Bank het toezicht uit via een “Joint Supervisory Team” waarvan ook personeelsleden van de Nationale Bank van België (NBB, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, www.nbb.be) deel uitmaken.
KBC Bank NV staat ook onder toezicht van de FSMA voor wat het toezicht op de gedragsregels en de financiële markten betreft (Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, www.fsma.be).
KBC Bank NV maakt deel uit van de KBC-groep. De website www.kbc.com bevat uitgebreide informatie over de KBC-groep.

Gerelateerde publicaties

EMU PMI: gewogen en (iets) te licht bevonden

MR20192211PMIs

Hong Kong: meer dan een lokale kwestie?

MR20191121 Hong Kong: meer dan een lokale kwestie?

Einde van het Spaanse fiesta?

MR2019120 Einde van het Spaanse fiesta?

Interferentie tussen fiscaal en monetair beleid

MR20191911Mon
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.