Italiaanse rebel opnieuw op het strafbankje?

Marktrapport

Italië. Sinds jaar en dag het Europese zorgenkind dat een loodzware schuldenberg torst en het economisch waakvlammetje amper brandende houdt. Dat laatste zouden Di Maio’s Vijf Sterrenbeweging en Salvini’s Lega met een ambitieus (lees: onbetaalbaar) programma veranderen. De Italiaanse regering ging daarvoor meermaals in de clinch met de Europese Commissie, notoir prediker van de fiscale orthodoxie. Het zorgenkind bleek tevens een luide rebel die in november vorig jaar moest plaatsnemen op het strafbankje. De Commissie zette die zogenaamde “excessive debt procedure” stop na een hardbevochten compromis. Het overeengekomen tekort van 2.04% was evenwel gebaseerd op groeivooruitzichten die al snel te optimistisch bleken. De initieel vooropgestelde – maar verworpen – 2.4% oogt een pak realistischer.

Het zou van weinig politiek inzicht getuigen mocht de Europese Commissie net voor de cruciale Europese verkiezingen Italië opnieuw op de vingers hebben getikt. Dus deed ze dat de dag nadien. Gisteren raakte bekend dat de EC overweegt om de disciplinaire procedure nieuw leven in te blazen. Het is pas een eerste stap in een bijzonder langdradig proces maar de uiteindelijke boete kan oplopen tot 0.2% van het BBP (zo’n 3.5 miljard euro). Het nieuws bezorgde investeerders koude rillingen. Zij vrezen een herhaling van het maandenlange getouwtrek in 2018. De Italiaanse kredietrisicopremie – het renteverschil tussen Italiaanse en Duitse overheidsobligaties – dikte prompt 10 basispunten aan en loopt ook vandaag verder uit. Het renteverschil bedraagt nu ongeveer 285 basispunten. Ter vergelijking: op het hoogtepunt van de Italiaans-Europese clash klom het verschil op tot 327 punten.

Nochtans is (een deel van) de oplossing voor het buitensporig tekort en de oplopende overheidsschuld relatief eenvoudig. Volgens Claudio Borghi althans. Salvini’s economisch adviseur ziet een nieuwe rol weggelegd voor de ECB. De centrale bank is ondertussen bijzonder kundig in het opkopen van obligaties, waarom dan ook niet die van de Europese Investeringsbank (EIB)? Het concept is even simpel als controversieel: met ECB als grote opkoper, kan de EIB zich uiterst goedkoop financieren. Die middelen worden aangewend ter ondersteuning van Europese (liefst Italiaanse) infrastructuurprojecten. Een vorm van kwantitatieve versoepeling voor infrastructuur, zeg maar.

Het voorstel doet de wenkbrauwen fronsen. Het ruikt naar (in)directe monetaire financiering en dat is de ECB strikt verboden. De centrale bank vocht in een niet zo ver verleden nog een dispuut rond het huidige opkoopprogramma uit voor het gerecht. Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat ze Borghi’s suggestie echt au sérieux neemt. Toch klasseren we de Italiaanse démarche niet zonder meer. Er heerst onder politici al langer het gevoel dat de ECB meer kan en moet doen om de Europese economie uit het slop te halen. Italië is de eerste die dat gevoel in een concreet voorstel giet. De eerste, maar misschien niet de enige. Dat kan de ECB op termijn in een benarde positie brengen …
 

Italiaanse kredietrisicopremie loopt opnieuw op nadat Italië opnieuw op het strafbankje belandt.

Bron: Bloomberg

Disclaimer:

Deze publicatie vormt een algemene duiding van de financieel-economische actualiteit op korte termijn en kan niet beschouwd worden als onderzoek op beleggingsgebied. Deze publicatie kan evenmin worden beschouwd als beleggingsadvies of als beleggingsaanbeveling met betrekking tot de beschreven financiële instrumenten en houdt op geen enkele wijze een beleggingsstrategie in. Deze publicatie maakt een kleine niet-geldelijke tegemoetkoming uit die ook gratis ter beschikking wordt gesteld van het publiek.
BC group.De informatie opgenomen in deze publicatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm. KBC Bank NV heeft beroep gedaan op de door haar betrouwbaar geachte bronnen voor de informatie opgenomen in deze publicatie. De accuraatheid, volledigheid en tijdigheid van de informatie wordt evenwel niet gegarandeerd. Er wordt niet gewaarborgd dat de voorgestelde scenario’s, risico’s en prognoses de marktverwachtingen weerspiegelen noch dat ze in realiteit tot uiting zullen komen.
KBC Bank NV noch enige andere vennootschap van de KBC-groep (of enige van hun aangestelden) kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige schade, rechtstreeks of onrechtstreeks, die het gevolg is van de toegang tot, de consultatie of het gebruik van de informatie en de gegevens vermeld in deze publicatie.
KBC Bank is een kredietinstelling naar Belgisch recht en staat onder het prudentieel toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB, Sonnemannstrasse 22, 60314 Frankfurt am Main, Duitsland). Concreet oefent de Europese Centrale Bank het toezicht uit via een “Joint Supervisory Team” waarvan ook personeelsleden van de Nationale Bank van België (NBB, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, www.nbb.be) deel uitmaken.
KBC Bank NV staat ook onder toezicht van de FSMA voor wat het toezicht op de gedragsregels en de financiële markten betreft (Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, www.fsma.be).
KBC Bank NV maakt deel uit van de KBC-groep. De website www.kbc.com bevat uitgebreide informatie over de KBC-groep.

Gerelateerde publicaties

Sinterklaas-economie

MR20191206 Sinterklaas-economie

Bank of Canada houdt voet bij stuk

MR20191205_BoC

RBA last een winterslaap in

MR20191204 RBA last een winterslaap in

“Tariff-man” Trump weer op dreef

MR20190312Trump
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.