Hoe ver reikt Trump's handelskruistocht?

Marktrapport

De Amerikaans-Chinese handelsgesprekken zitten terug in het slop. China kondigde ondertussen tegenmaatregelen aan nadat de VS de tarieven verhoogde op $200 miljard aan Chinese import. Mogelijk eindigt Trump’s kruistocht niet in China. Nieuwe invoertarieven op auto’s en auto-onderdelen zitten in de pijplijn en daarmee worden prominente Amerikaanse bondgenoten in het vizier genomen.

Volgens Amerikaans minister van Handel Wilbur Ross is de oorzaak van het grote Amerikaanse handelstekort tweeledig. De ene helft van het tekort is te wijten aan handel met China, de andere helft komt uit de auto-industrie. Of het nu komt door Chinese vertragingsmanoeuvres of Amerikaanse onderhandelingstechnieken, de waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, de hoop op een Amerikaans-Chinees handelsakkoord wordt terug op de lange baan geschoven. Dat geeft president Trump de tijd om het tweede luik van het handelstekort aan te pakken. In februari ontving Trump een rapport dat uitsluitsel gaf of de import van auto’s en auto-onderdelen een risico vormt voor de nationale veiligheid. Trump kreeg 90 dagen de tijd om zich te beraden en die periode loopt zaterdag ten einde. Dan moet Trump beslissen of hij de reikwijdte van zijn handelsoorlog serieus zal uitbreiden, want met tarieven op import uit de auto-industrie neemt hij de handschoen op tegen enkele bondgenoten zoals de Europese Unie en Zuid-Korea. Die hopen dat Trump de deadline met minstens zes maanden zal uitstellen.

Van alle Amerikaanse auto-import komt een kwart uit de EU. Omgekeerd, 29% van de Europese auto-export, ofte $53 miljard, is bestemd voor de VS. Europese automakers wachten Trump’s beslissing dus met argusogen af. Europese Commissiecommissaris voor Handel, Cecilia Malmström, liet alvast weten dat de EU klaar is om tegenmaatregelen te nemen. Het stelde een lijst van Amerikaanse producten (t.w.v. €20 miljard) samen die dan als repliek onderhevig worden aan Europese importheffingen. Zuid-Korea vaart in hetzelfde schuitje als de EU, maar kan minder tegengewicht bieden. De VS is, na China, de belangrijkste handelspartner van deze exportgerichte economie en auto’s vormen daarvan de ruggengraat. Zuid-Korea vreest hierdoor een enorm banenverlies, maar heeft niet het nodige buskruit om zich te verdedigen. Naast economische afhankelijkheid, rekent Zuid-Korea ook op politieke/militaire steun vanuit de VS. Maar liefst 28,500 Amerikaanse troepen zijn gestationeerd op het zuidelijke deel van het Koreaanse schiereiland ter bescherming tegen het noordelijke deel van dictator en kernwapenliefhebber Kim Jong Un. Zuid-Korea stuurt deze week nog een delegatie richting Washington in een last-minute poging om (deels) onder te tarieven uit te komen.

Afgelopen week was het alle hens aan dek op financiële markten. De onverwachte escalatie in de Amerikaans-Chinese onderhandelingen duwde de aandelen- en rentemarkten fors naar beneden. Gisteren poogde President Trump de gemoederen te bedaren en dat heeft zijn doel niet gemist. Het China/VS verhaal verschuift nu minstens voor even op de ‘lange’ baan. Europese aandelen komen even op adem, net als de Duitse 10-jaarsrente. Toch prediken we nog steeds voorzichtigheid. President Trump heeft nog wat munitie achter de hand en kan de handelskruistocht nog verder uitbreiden.

Dieter Lapeire, KBC Marktenzaal
 

Figuur - Duitse 10-jaarsrente

Bron: Bloomberg

Disclaimer:

Deze publicatie vormt een algemene duiding van de financieel-economische actualiteit op korte termijn en kan niet beschouwd worden als onderzoek op beleggingsgebied. Deze publicatie kan evenmin worden beschouwd als beleggingsadvies of als beleggingsaanbeveling met betrekking tot de beschreven financiële instrumenten en houdt op geen enkele wijze een beleggingsstrategie in. Deze publicatie maakt een kleine niet-geldelijke tegemoetkoming uit die ook gratis ter beschikking wordt gesteld van het publiek.
BC group.De informatie opgenomen in deze publicatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm. KBC Bank NV heeft beroep gedaan op de door haar betrouwbaar geachte bronnen voor de informatie opgenomen in deze publicatie. De accuraatheid, volledigheid en tijdigheid van de informatie wordt evenwel niet gegarandeerd. Er wordt niet gewaarborgd dat de voorgestelde scenario’s, risico’s en prognoses de marktverwachtingen weerspiegelen noch dat ze in realiteit tot uiting zullen komen.
KBC Bank NV noch enige andere vennootschap van de KBC-groep (of enige van hun aangestelden) kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige schade, rechtstreeks of onrechtstreeks, die het gevolg is van de toegang tot, de consultatie of het gebruik van de informatie en de gegevens vermeld in deze publicatie.
KBC Bank is een kredietinstelling naar Belgisch recht en staat onder het prudentieel toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB, Sonnemannstrasse 22, 60314 Frankfurt am Main, Duitsland). Concreet oefent de Europese Centrale Bank het toezicht uit via een “Joint Supervisory Team” waarvan ook personeelsleden van de Nationale Bank van België (NBB, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, www.nbb.be) deel uitmaken.
KBC Bank NV staat ook onder toezicht van de FSMA voor wat het toezicht op de gedragsregels en de financiële markten betreft (Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, www.fsma.be).
KBC Bank NV maakt deel uit van de KBC-groep. De website www.kbc.com bevat uitgebreide informatie over de KBC-groep.

Gerelateerde publicaties

Amerikaanse rentes in vrije val

MR20190524 - Amerikaanse rentes in vrije val

De kroniek van het aangekondigde afscheid

MR20190523 De kroniek van het aangekondigde afscheid

Italië nog altijd hoog op onze watchlist

MR20192205ItalieJill

Een ongemakkelijke stilte…

MR20190521 Een ongemakkelijke stilte
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.